Pierwsze zajęcia w szkole z
wykorzystaniem gry "Rok 1863" już za nami. W XI Liceum Ogólnokształcącym w
Krakowie udało nam się przeprowadzić dwugodzinne warsztaty dotyczące Powstania.
Oczywiście główną metodą była gra a dodatkiem rekonstrukcyjne mundury i broń,
prowadzących lekcje.
|
Uczennice z XI LO w Krakowie |
Klasa została podzielona na
czteroosobowe grupy, którym rozdano po egzemplarzu gry. Mając karty przed
oczami, uczniowie wysłuchali zasad gry, które były ilustrowane
prezentacją
multimedialną. 10 slajdów w zupełności wystarczyć by nie tylko zaprezentować
wszystkie elementy gry ale i wyjaśnić jej mechanikę. Niemniej podczas pierwszej
rozgrywki, niemal przy każdym stoliku trzeba było jeszcze raz skrócić najważniejsze
reguły. Nic w tym dziwnego – wiadomym jest, że najszybciej uczy się zasad grając
z kimś, kto grę zna. Podczas szkolnej czy muzealnej lekcji jest to niemożliwe,
dlatego warto też dodatkowo, indywidualnie objaśniać je poszczególnym stolikom. Po 20
minutach od rozpoczęcia lekcji uczniowie rozpoczynają już zabawę.
My mieliśmy dwie godziny
lekcyjne. Trafiliśmy na znakomitą klasę, stąd większość uczniów spędziła również
swoją przerwę na grze. Najlepsi nie tylko grali płynnie i szybko, ale udało im
się rozegrać trzy partie gry. Wiele stolików zagrało dwa razy.
|
Śmiechowski pod Opatowem...tylko w grze Rok 1863 |
Nie mięliśmy wtedy w planie większego
podsumowania, gdyż bardziej chcieliśmy się skupić na grze. Niemniej w normalnych
warunkach, ostatnie 15 minut zajęć, przypadło by na opowieść o Powstaniu, której
punktem wyjścia byłyby problemy ujęte i umieszczone w grze.
Współpraca
powstańców,
braki w zaopatrzeniu,
dysproporcja sił polskich i rosyjskich oraz
antagonizmy w łonie dowódców. Nasze mundury i przedmioty stanowiłyby wizualny
dodatek, o którym zawsze należy wspomnieć kilka słów.
|
Kolejna szkolna rozgrywka w XI LO w Krakowie |
Reasumując polecamy ‘Rok 1863” na
zajęcia powtórzeniowe bądź spotkania szkolnego kółka historycznego czy dzień
szkoły lub inny upamiętniający pamięć o Powstaniu Styczniowym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz